Jak leczyć zapalenie skóry głowy u 17-letniej pacjentki po farbowaniu włosów?

Włosy, zwłaszcza długie, stanowią u dziewcząt i kobiet istotny element estetyczny. Już od najmłodszych lat pielęgnuje się loczki na głowie, wiąże dziewczynkom kitki, kucyki, palemki oraz zaplata warkoczyki. Nastolatki noszą najczęściej włosy rozpuszczone lub wiązane w tzw. koński ogon. Na pewnym etapie dorastania panuje moda na włosy czarne (dziewczęta sugerują się wyglądem jakiejś znanej aktorki lub piosenkarki) i wtedy, niezależnie od wieku, nastolatki zaczynają eksperymentować z koloryzacją włosów, co ma im dać poczucie wolności swoich wyborów.

Konferencja "Problemy w leczeniu łuszczycy"

„Problemy w leczeniu w łuszczycy”  − to temat przewodni konferencji zorganizowanej przez Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę, która odbyła się 21 maja 2016 roku w Warszawie. W spotkaniu wzięli udział pacjenci, dermatolodzy oraz parlamentarzyści.

Łuszczyca a podwyższone ryzyko ostrych infekcji

Wyniki przeprowadzonych dotychczas badań wskazują, że u pacjentów z łuszczycą występuje wyższa niż w populacji ogólnej zapadalność na ostre infekcje oraz związana z tym konieczność hospitalizacji. Jednak nie jest znany związek dermatozy z chorobami o łagodniejszym przebiegu, które nie wymagają leczenia szpitalnego.

Tydzień Świadomości Czerniaka

W dniach 17-23 maja 2016 r. już po raz V obchodzony będzie Tydzień Świadomości Czerniaka realizowany w ramach kampanii „Znamię! Znam je?”, której organizatorem jest Akademia Czerniaka, sekcja naukowa Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, działająca pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.

Wpływ miejscowej analgezji na nasilenie dolegliwości bólowych w trakcie terapii fotodynamicznej

Terapia fotodynamiczna (photodynamic therapy - PDT) to metoda cieszącą się dużą popularnością w lecznictwie dermatologicznym.  U jej podstaw leży reakcja fototoksyczna, do której dochodzi w wyniku oddziaływania aplikowanego miejscowo fotouczulacza, gromadzącego się w nieprawidłowych komórkach ze światłem o odpowiedniej dla danej substancji fotouczulającej długości fali

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Skuteczność osocza bogatopłytkowego w leczeniu łysienia androgenowego

Istnieją doniesienia, że osocze bogatopłytkowe (platelet-rich plasma - PRP) może prowadzić do poprawy klinicznej u pacjentów z rozpoznaniem AGA. Grupa badaczy z Ronald O. Perelman Department of Dermatology Uniwersytetu w Nowym Jorku postanowiła zbadać skuteczność PRP w połączeniu z innymi lekami, które stosowano u pacjentów z rozpoznaniem łysienia androgenowego.

Najważniejsze wskazania do wykonania USG skóry

Ultrasonografia jest metodą diagnostyczną powszechnie wykorzystywaną w wielu dziedzinach medycyny, również w dermatologii. Ocena grubości nowotworów skóry (szczególnie czerniaków oraz raków podstawnokomórkowych) stanowi obecnie podstawowe zastosowanie ultrasonografii wysokiej częstotliwości w dermatologii i jest wykorzystywana zwłaszcza w przedoperacyjnej ocenie głębokości nacieku.

Terapie zwalczające nowotwory są w naszym zasięgu

Obecnie w krajach Unii Europejskiej notuje się niemal 2,5 mln nowych zachorowań [1].  Bezpośrednie i pośrednie koszty opieki zdrowotnej związanej z nowotworami pochłaniają natomiast ponad 200 miliardów euro [2]. Istnieją już jednak terapie, które niosą nadzieję na zmianę takiego stanu rzeczy. Dzięki immunoonkologii możliwe jest nie tylko znaczne wydłużenie czasu przeżycia pacjentów, ale też  poprawa jego jakości.