Czy warto suplementować biotynę?

Wykazano, że suplementacja biotyny wzmacnia kruche i łamliwe paznokcie, a także jest skuteczna w przypadkach trachyonychii lub deformacji płytek paznokciowych, spowodowanych ich nawykowym uszkadzaniem. Nie ma wiarygodnych danych o jej wpływie na paznokcie zdrowe, niezmienione chorobowo.

Zmiany skórne w przebiegu wybranych chorób reumatycznych u dzieci

Choroby reumatyczne zbyt często kojarzone są jedynie ze zmianami patologicznymi w obrębie stawów. A przecież wiele z nich objawia się charakterystycznie, w tym również te związane ze skórą pacjenta, i to już na samym początku procesu chorobowego. U małych pacjentów diagnozowanie tego typu schorzeń może być trudniejsze niż u dorosłych.  Bardzo często dzieci są leczone przez wielu specjalistów - nie tylko pediatrów, ale również alergologów, dermatologów i innych, co zdecydowanie opóźnia pierwszą wizytę u reumatologa.

Konferencja "Problemy w leczeniu łuszczycy"

„Problemy w leczeniu w łuszczycy”  − to temat przewodni konferencji zorganizowanej przez Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę, która odbyła się 21 maja 2016 roku w Warszawie. W spotkaniu wzięli udział pacjenci, dermatolodzy oraz parlamentarzyści.

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Działania niepożądane leków przeciwmalarycznych stosowanych u pacjentów ze skórnym toczniem rumieniowatym i zapaleniem skórno-mięśniowym

Leki przeciwmalaryczne (LP) to stosowane od wielu lat preparaty o wysokiej skuteczności. Toczeń rumieniowaty, porfiria skórna późna, polimorficzne osutki świetlne, zapalenie skórno-mięśniowe, sarkoidoza, ziarniniak obrączkowaty, liszaj płaski to niektóre ze schorzeń dermatologicznych, w których istnieją wskazania do włączenia LP.

Jak leczyć u dzieci miejscowe odczyny po użądleniach i ukąszeniach przez owady?

Dzieci, zwłaszcza w młodszych grupach wiekowych, nieświadome grożącego niebezpieczeństwa, często biegają boso, narażając się na użądlenia przez pszczoły miodne i trzmiele (przysiadające na nisko rosnących roślinach), żółte osy (mające podziemne gniazda między kępami traw, wrzosowisk i jałowców) czy osy pospolite (zjadające słodkie, dojrzałe i soczyste owoce, po które nasze pociechy tak chętnie sięgają). W naszych warunkach klimatycznych najczęściej spotykamy się z ukąszeniem przez komary, meszki, kleszcze, pchły i pluskwy.

Tydzień Świadomości Czerniaka

W dniach 17-23 maja 2016 r. już po raz V obchodzony będzie Tydzień Świadomości Czerniaka realizowany w ramach kampanii „Znamię! Znam je?”, której organizatorem jest Akademia Czerniaka, sekcja naukowa Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, działająca pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.

Guselkumab - lek biologiczny w terapii trądziku odwróconego

Amerykańscy naukowcy z ośrodka klinicznego w Bostonie podjęli się retrospektywnego badania, do którego włączono 8 chorych z rozpoznaniem umiarkowanej lub ciężkiej postaci trądziku odwróconego. Pacjenci otrzymywali guselkumab, przeciwciało przeciwko IL-23, w dawce 100 mg podskórnie, odpowiednio w tygodniach: 0, 4, następnie co 8 tygodni. W świetle przeprowadzonych badań wydaje się, że guselkumab może wykazywać skuteczność terapeutyczną u chorych, którzy nie odpowiedzieli na zastosowane dotąd leczenie biologiczne.

Efekt przeszczepu włosów u pacjentów z łysieniem czołowym bliznowaciejącym

Łysienie czołowe bliznowaciejące (frontal fibrosing alopecia - FFA) to choroba, w przebiegu której dochodzi do trwałej utraty włosów w obrębie okolic owłosionej głowy: czołowej i skroniowej, a także rozwoju zmian rumieniowych lokalizujących się okołomieszkowo i nadmiernej hiperkeratozy. Zmianom mogą towarzyszyć subiektywne dolegliwości o charakterze bólu, pieczenia, palenia i swędzenia skóry. Leczenie choroby jest trudne, a rokowanie niepewne.

Choroby łojotokowe

Do chorób łojotokowych należą łojotokowe zapalenie skóry, trądzik pospolity oraz trądzik różowaty. Jednostki te nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia. Jednak są niezwykle uciążliwe ze względu na przewlekły przebieg z okresami zaostrzeń i remisji. Aż 99% zmian chorobowych zlokalizowanych jest w eksponowanych okolicach skóry twarzy, dekoltu i ramion. Wpływa to wyraźnie na obniżenie jakości życia pacjentów, poczucie napiętnowania i izolacji.

Secukinumab w terapii łuszczycy dłoni i podeszew

Łuszczyca pospolita stosunkowo rzadko zajmuje okolice dłoni oraz podeszew. Jest wówczas jednak często trudna do leczenia i stanowi duży problem dla pacjentów z powodów kosmetycznych i funkcjonalnych. Na rynku brakuje leków wykazujących zadowalającą skuteczność w terapii łuszczycy dłoni i podeszew. Secukinumab jest jednym z najnowszych biologicznych leków przeciwłuszczycowych nowej generacji, którego mechanizm działania opiera się na blokowaniu interleukiny 17A, cytokiny odgrywającej kluczową rolę w patogenezie łuszczycy.

Terapie zwalczające nowotwory są w naszym zasięgu

Obecnie w krajach Unii Europejskiej notuje się niemal 2,5 mln nowych zachorowań [1].  Bezpośrednie i pośrednie koszty opieki zdrowotnej związanej z nowotworami pochłaniają natomiast ponad 200 miliardów euro [2]. Istnieją już jednak terapie, które niosą nadzieję na zmianę takiego stanu rzeczy. Dzięki immunoonkologii możliwe jest nie tylko znaczne wydłużenie czasu przeżycia pacjentów, ale też  poprawa jego jakości.

Chłoniaki skórne u osób po przeszczepach narządowych

U biorców przeszczepów narządowych istnieje ryzyko rozwoju zaburzeń limfoproliferacyjnych (post-transplant lymphoproliferative disorders - PTLD). Nie są jednak znane dokładne dane epidemiologiczne oraz szczegółowa charakterystyka tych zaburzeń dotyczących skóry. Wiadomo, że występują one rzadko, ponieważ obecnie istnieją doniesienia o zaledwie 56 przypadkach.

FDA zaaprobowała brodalumab w leczeniu umiarkowanej i ciężkiej łuszczycy

Leki biologiczne zrewolucjonizowały terapię wielu chorób zapalnych mediowanych immunologicznie. Po inhibitorach czynnika martwicy guza TNF-alfa (adalimumab, infliksybam, etanercept) oraz interleukin 12 i 23 (ustekinumab) nowa grupa leków – antagoniści interleukiny 17 okazała się w ostatnich latach skuteczną i bezpieczną opcją leczenia umiarkowanych i ciężkich postaci łuszczycy. Zaowocowało to rejestracją dwóch preparatów – secukinumabu (Cosentyx®) i iksekizumabu (Taltz®). Niedawno dołączył do nich brodalumab (Siliq®), zaaprobowany w tym wskazaniu przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).

Kriochirurgia w zmianach naczyniowych

W leczeniu malformacji naczyniowych oraz łagodnych nowotworów naczyniowych skóry w XXI wieku zdecydowanie dominuje laseroterapia, jednak w zależności od rodzaju zmian skórnych zastosowanie mają też inne metody, jak: chirurgia, elektrochirurgia, skleroterapia, propranolol, a także kriochirurgia.

Polscy dermatolodzy najlepsi na świecie

Polscy dermatolodzy zwyciężyli w prestiżowym konkursie World Dermoscopy Championship, Vienna 2015. Lekarze z naszego kraju pokonali 30 drużyn z całego świata i wzbudzili uznanie jury stawiając w finale prawidłowo 20 rozpoznań zmian skórnych w spektakularnym tempie.

Tofacytynib w terapii łysienia plackowatego

Kilka miesięcy temu na łamach portalu dermatologia-praktyczna.pl informowaliśmy o pierwszych opisach przypadków skuteczności tofacytynibu u pacjentów cierpiących z powodu łysienia plackowatego (alopecia areata - AA). Ostatnio opublikowano wyniki dwóch pierwszych badań klinicznych, w których oceniano efekty działania i tolerancję tego leku u chorych z AA.