Jak leczyć zapalenie skóry głowy u 17-letniej pacjentki po farbowaniu włosów?

Włosy, zwłaszcza długie, stanowią u dziewcząt i kobiet istotny element estetyczny. Już od najmłodszych lat pielęgnuje się loczki na głowie, wiąże dziewczynkom kitki, kucyki, palemki oraz zaplata warkoczyki. Nastolatki noszą najczęściej włosy rozpuszczone lub wiązane w tzw. koński ogon. Na pewnym etapie dorastania panuje moda na włosy czarne (dziewczęta sugerują się wyglądem jakiejś znanej aktorki lub piosenkarki) i wtedy, niezależnie od wieku, nastolatki zaczynają eksperymentować z koloryzacją włosów, co ma im dać poczucie wolności swoich wyborów.

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Wpływ emolientów na wchłanianie przezskórne krisaborolu

Emolientoterapia stanowi podstawowy element terapii miejscowej u chorych na atopowe zapalenie skóry (AZS). Nie tylko poprawia stan nawilżenia skóry, ale wykazuje także działanie przeciwzapalne, przeciwświądowe, normalizuje skład mikrobiomu skóry, pozwala na ograniczenie stosowania miejscowych glikokortykosteroidów.

Najważniejsze wskazania do wykonania USG skóry

Ultrasonografia jest metodą diagnostyczną powszechnie wykorzystywaną w wielu dziedzinach medycyny, również w dermatologii. Ocena grubości nowotworów skóry (szczególnie czerniaków oraz raków podstawnokomórkowych) stanowi obecnie podstawowe zastosowanie ultrasonografii wysokiej częstotliwości w dermatologii i jest wykorzystywana zwłaszcza w przedoperacyjnej ocenie głębokości nacieku.

Zmiany skórne w przebiegu wybranych chorób reumatycznych u dzieci

Choroby reumatyczne zbyt często kojarzone są jedynie ze zmianami patologicznymi w obrębie stawów. A przecież wiele z nich objawia się charakterystycznie, w tym również te związane ze skórą pacjenta, i to już na samym początku procesu chorobowego. U małych pacjentów diagnozowanie tego typu schorzeń może być trudniejsze niż u dorosłych.  Bardzo często dzieci są leczone przez wielu specjalistów - nie tylko pediatrów, ale również alergologów, dermatologów i innych, co zdecydowanie opóźnia pierwszą wizytę u reumatologa.