Konferencja "Problemy w leczeniu łuszczycy"

„Problemy w leczeniu w łuszczycy”  − to temat przewodni konferencji zorganizowanej przez Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę, która odbyła się 21 maja 2016 roku w Warszawie. W spotkaniu wzięli udział pacjenci, dermatolodzy oraz parlamentarzyści.

Agoniści receptorów benzodiazepinowych a ryzyko rozwoju łuszczycy

Benzodiazepiny (benzodiazepine - BZD) to grupa leków o działaniu przeciwlękowym, uspokajającym, nasennym, przeciwdrgawkowym, miorelaksacyjnym i amnestycznym. Działanie benzodiazepin polega na łączeniu się z receptorem benzodiazepinowym, który jest częścią większego kompleksu receptorowego, tak zwanego receptora GABA-ergicznego.

Czy warto suplementować biotynę?

Wykazano, że suplementacja biotyny wzmacnia kruche i łamliwe paznokcie, a także jest skuteczna w przypadkach trachyonychii lub deformacji płytek paznokciowych, spowodowanych ich nawykowym uszkadzaniem. Nie ma wiarygodnych danych o jej wpływie na paznokcie zdrowe, niezmienione chorobowo.

Tydzień Świadomości Czerniaka

W dniach 17-23 maja 2016 r. już po raz V obchodzony będzie Tydzień Świadomości Czerniaka realizowany w ramach kampanii „Znamię! Znam je?”, której organizatorem jest Akademia Czerniaka, sekcja naukowa Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, działająca pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.

Kolejne trzy przypadki niedawno rozpoznanej choroby

Pierwsze doniesienia o zespole midface toddler excoriation syndrome (MiTES) pochodzą z 2018 r. Jest to zaburzenie genetyczne, dziedziczone w sposób autosomalny recesywny, u podłoża którego leży mutacja w obu kopiach genu PR, kodującego domenę białka 12 (PRDM12). Prawidłowa ekspresja genu PR prowadzi do wykształcenia nocyceptorów, czyli receptorów bólowych.

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Skuteczność simwastatyny i ezetymibu w leczeniu łysienia plackowatego

Łysienie plackowate (alopecia areata - AA) to dermatoza związana z rozwojem ognisk pozbawionych włosów, bez towarzyszącego bliznowacenia. Wyróżnia się kilka odmian choroby, różniących się morfologią zmian i rokowaniem dla pacjentów. Etiopatogeneza w pełni nie została poznana. W związku z brakiem dostatecznie skutecznego leczenia, podejmuje się wiele prób terapii. Jedną z nich jest stosowanie simwastatyny oraz ezetymibu (S/E) doustnie.

Związek świerzbiączki guzkowej z występowaniem nowotworów u pacjentów w średnim wieku

Świerzbiączka guzkowa (ŚG) jest zapalną dermatozą przebiegającą z nasilonym świądem skóry. Bardzo często towarzyszą jej inne zaburzenia, w tym nowotwory. Badacze z John Hopkins University School of Medicine w Baltimore, Maryland postanowili ocenić tę korelację. W tym celu przeprowadzili badanie retrospektywne, które objęło 695 chorych z rozpoznaniem ŚG w wieku 40-69 lat, hospitalizowanych w Johns Hopkins Health System w latach 2013-2017.

Jak leczyć zapalenie skóry głowy u 17-letniej pacjentki po farbowaniu włosów?

Włosy, zwłaszcza długie, stanowią u dziewcząt i kobiet istotny element estetyczny. Już od najmłodszych lat pielęgnuje się loczki na głowie, wiąże dziewczynkom kitki, kucyki, palemki oraz zaplata warkoczyki. Nastolatki noszą najczęściej włosy rozpuszczone lub wiązane w tzw. koński ogon. Na pewnym etapie dorastania panuje moda na włosy czarne (dziewczęta sugerują się wyglądem jakiejś znanej aktorki lub piosenkarki) i wtedy, niezależnie od wieku, nastolatki zaczynają eksperymentować z koloryzacją włosów, co ma im dać poczucie wolności swoich wyborów.

Działania niepożądane leków przeciwmalarycznych stosowanych u pacjentów ze skórnym toczniem rumieniowatym i zapaleniem skórno-mięśniowym

Leki przeciwmalaryczne (LP) to stosowane od wielu lat preparaty o wysokiej skuteczności. Toczeń rumieniowaty, porfiria skórna późna, polimorficzne osutki świetlne, zapalenie skórno-mięśniowe, sarkoidoza, ziarniniak obrączkowaty, liszaj płaski to niektóre ze schorzeń dermatologicznych, w których istnieją wskazania do włączenia LP.

Najważniejsze wskazania do wykonania USG skóry

Ultrasonografia jest metodą diagnostyczną powszechnie wykorzystywaną w wielu dziedzinach medycyny, również w dermatologii. Ocena grubości nowotworów skóry (szczególnie czerniaków oraz raków podstawnokomórkowych) stanowi obecnie podstawowe zastosowanie ultrasonografii wysokiej częstotliwości w dermatologii i jest wykorzystywana zwłaszcza w przedoperacyjnej ocenie głębokości nacieku.

Stosowanie fotoprotekcji przez osoby z nowotworami skóry

Najczęściej diagnozowanymi w Stanach Zjednoczonych nowotworami złośliwymi skóry są rozrosty niemelanocytarne (keratinocyte carcinoma - KC), w tym rak podstawnokomórkowy i kolczystokomórkowy. W związku z obserwowanym obecnie wzrostem zapadalności, poszukuje się skutecznych metod ich zapobiegania. Najważniejszym działaniem profilaktycznym jest odpowiednie stosowanie fotoprotekcji.

Terapie zwalczające nowotwory są w naszym zasięgu

Obecnie w krajach Unii Europejskiej notuje się niemal 2,5 mln nowych zachorowań [1].  Bezpośrednie i pośrednie koszty opieki zdrowotnej związanej z nowotworami pochłaniają natomiast ponad 200 miliardów euro [2]. Istnieją już jednak terapie, które niosą nadzieję na zmianę takiego stanu rzeczy. Dzięki immunoonkologii możliwe jest nie tylko znaczne wydłużenie czasu przeżycia pacjentów, ale też  poprawa jego jakości.

Polscy dermatolodzy najlepsi na świecie

Polscy dermatolodzy zwyciężyli w prestiżowym konkursie World Dermoscopy Championship, Vienna 2015. Lekarze z naszego kraju pokonali 30 drużyn z całego świata i wzbudzili uznanie jury stawiając w finale prawidłowo 20 rozpoznań zmian skórnych w spektakularnym tempie.

Guselkumab - lek biologiczny w terapii trądziku odwróconego

Amerykańscy naukowcy z ośrodka klinicznego w Bostonie podjęli się retrospektywnego badania, do którego włączono 8 chorych z rozpoznaniem umiarkowanej lub ciężkiej postaci trądziku odwróconego. Pacjenci otrzymywali guselkumab, przeciwciało przeciwko IL-23, w dawce 100 mg podskórnie, odpowiednio w tygodniach: 0, 4, następnie co 8 tygodni. W świetle przeprowadzonych badań wydaje się, że guselkumab może wykazywać skuteczność terapeutyczną u chorych, którzy nie odpowiedzieli na zastosowane dotąd leczenie biologiczne.

Zmiany skórne w przebiegu wybranych chorób reumatycznych u dzieci

Choroby reumatyczne zbyt często kojarzone są jedynie ze zmianami patologicznymi w obrębie stawów. A przecież wiele z nich objawia się charakterystycznie, w tym również te związane ze skórą pacjenta, i to już na samym początku procesu chorobowego. U małych pacjentów diagnozowanie tego typu schorzeń może być trudniejsze niż u dorosłych.  Bardzo często dzieci są leczone przez wielu specjalistów - nie tylko pediatrów, ale również alergologów, dermatologów i innych, co zdecydowanie opóźnia pierwszą wizytę u reumatologa.