Związek pomiędzy spożyciem alkoholu i trądzikiem różowatym u kobiet

Trądzik różowaty (rosacea) jest częstą chorobą skóry twarzy o złożonej i nie do końca wyjaśnionej etiologii, która najczęściej występuje u kobiet i mężczyzn w średnim wieku. Zmiany skórne mogą powodować znaczny defekt kosmetyczny. Znane są liczne czynniki zaostrzające przebieg choroby, m.in. stres, ciepło, promieniowanie UV, a także spożywanie alkoholu, nawet w niewielkich ilościach. Dane te pochodzą głównie z obserwacji klinicznych, brakuje natomiast obiektywnych badań epidemiologicznych, które je potwierdzają.

Secukinumab w terapii łuszczycy dłoni i podeszew

Łuszczyca pospolita stosunkowo rzadko zajmuje okolice dłoni oraz podeszew. Jest wówczas jednak często trudna do leczenia i stanowi duży problem dla pacjentów z powodów kosmetycznych i funkcjonalnych. Na rynku brakuje leków wykazujących zadowalającą skuteczność w terapii łuszczycy dłoni i podeszew. Secukinumab jest jednym z najnowszych biologicznych leków przeciwłuszczycowych nowej generacji, którego mechanizm działania opiera się na blokowaniu interleukiny 17A, cytokiny odgrywającej kluczową rolę w patogenezie łuszczycy.

Badania laboratoryjne i kliniczne w gruźlicy

Gruźlica skóry jest przewlekłą chorobą infekcyjną obejmującą 1% wszystkich osób chorujących na gruźlicę. Skóra stanowi silną barierę immunologiczną w stosunku do prątków, co powoduje niekorzystne warunki do ich rozwoju. W efekcie w porównaniu z postaciami narządowymi odmiany skórne choroby wykazują przebieg łagodniejszy i bardziej przewlekły. Problem stanowią infekcje HIV, w przebiegu których dochodzi do reaktywacji zakażeń latentnych.

Leki antymalaryczne w terapii ziarniniaka obrączkowatego

Ziarniniak obrączkowaty to stosunkowo częsta, łagodna choroba skóry o niewyjaśnionej etiologii. Zmiany chorobowe mogę być ograniczone lub uogólnione i występują zarówno u osób dorosłych, jak i dzieci. Leczenie pierwszego rzutu obejmuje miejscowe preparaty glikokortykosteroidowe, krioterapię, a w postaciach z rozległym zajęciem skóry również fototerapię i fotochemioterapię. Okazuje się, że skuteczne mogą być również doustne leki antymalaryczne, o czym donoszą naukowcy na łamach najnowszego numeru Journal of American Academy of Dermatology (JAAD).

FDA zaaprobowała brodalumab w leczeniu umiarkowanej i ciężkiej łuszczycy

Leki biologiczne zrewolucjonizowały terapię wielu chorób zapalnych mediowanych immunologicznie. Po inhibitorach czynnika martwicy guza TNF-alfa (adalimumab, infliksybam, etanercept) oraz interleukin 12 i 23 (ustekinumab) nowa grupa leków – antagoniści interleukiny 17 okazała się w ostatnich latach skuteczną i bezpieczną opcją leczenia umiarkowanych i ciężkich postaci łuszczycy. Zaowocowało to rejestracją dwóch preparatów – secukinumabu (Cosentyx®) i iksekizumabu (Taltz®). Niedawno dołączył do nich brodalumab (Siliq®), zaaprobowany w tym wskazaniu przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA).

Konferencja "Problemy w leczeniu łuszczycy"

„Problemy w leczeniu w łuszczycy”  − to temat przewodni konferencji zorganizowanej przez Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę, która odbyła się 21 maja 2016 roku w Warszawie. W spotkaniu wzięli udział pacjenci, dermatolodzy oraz parlamentarzyści.

Jak leczyć liszaj twardzinowy napletka u chłopców?

Genitalna postać liszaja twardzinowego u chłopców jest przewlekłą zapalną chorobą o nieznanej
etiologii, jednak, zgodnie z najczęściej przyjmowaną teorią, ma ona związek z autoimmunizacją.
Może dotyczyć napletka, żołędzi, wędzidełka i  ujścia cewki moczowej.

Tydzień Świadomości Czerniaka

W dniach 17-23 maja 2016 r. już po raz V obchodzony będzie Tydzień Świadomości Czerniaka realizowany w ramach kampanii „Znamię! Znam je?”, której organizatorem jest Akademia Czerniaka, sekcja naukowa Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, działająca pod patronatem Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego.

Czy terapia miejscowa jest skuteczna w piodermii zgorzelinowej?

Piodermia zgorzelinowa (pyoderma gangrenosum - PG) jest rzadką, ciężką chorobą zaliczaną do grupy dermatoz neutrofilowych. Głównym objawem są szybko postępujące i bardzo bolesne owrzodzenia skóry, najczęściej zlokalizowane na kończynach dolnych. U około połowy przypadków dermatozie towarzyszą inne schorzenia - najczęściej wrzodziejące zapalenie jelita grubego, nierzadko również reumatoidalne zapalenie stawów, nowotwory hematologiczne i inne. W terapii pierwszego wyboru stosuje się podawane ogólnie glikokortykosteroidy, cyklosporynę A i inne leki immunosupresyjne. Leczenie miejscowe uważa się za terapię wspomagającą.

Tofacytynib w terapii łysienia plackowatego

Kilka miesięcy temu na łamach portalu dermatologia-praktyczna.pl informowaliśmy o pierwszych opisach przypadków skuteczności tofacytynibu u pacjentów cierpiących z powodu łysienia plackowatego (alopecia areata - AA). Ostatnio opublikowano wyniki dwóch pierwszych badań klinicznych, w których oceniano efekty działania i tolerancję tego leku u chorych z AA.

Krem z 1,5% ruksolitynibem skuteczny w terapii bielactwa

Bielactwo (vitiligo) jest bardzo częstym problemem w praktyce dermatologicznej. Niestety arsenał dostępnych terapii jest bardzo ograniczony, a ich skuteczność niewielka. Zmiany bielacze stanowią dla wielu pacjentów poważny problem natury estetycznej, nastręczając niejednokrotnie problemów w funkcjonowaniu społecznym. W ostatnich latach pojawiły się pilotażowe doniesienia o skuteczności stosowanych doustnie inhibitorów kinaz tyrozynowych JAK – tofacytynibu i ruksolitynibu – w terapii bielactwa i łysienia plackowatego. W najnowszym numerze Journal of American Academy of Dermatology (JAAD) opublikowano wyniki badania klinicznego oceniającego skuteczność 1,5% kremu z ruksolitynibem w terapii vitiligo.

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Baricitinib - nowy lek doustny w terapii łuszczycy?

Farmakologiczna inhibicja wewnątrzkomórkowej ścieżki sygnałowej JAK-STAT okazała się skuteczna w hamowaniu zjawisk patologicznych związanych z rozwojem wielu chorób zapalnych, w tym łuszczycy. Niestety tofacitinib został niedawno odrzucony przez FDA w procesie rejestracji we wskazaniu na przewlekłą łuszczycę plackowatą z powodu niekorzystnego stosunku korzyści do ryzyka związanego z przyjmowaniem leku. Branża farmaceutyczna nie rezygnuje jednak z inhibitorów kinaz tyrozynowych w terapii tej dermatozy. Ostatnio opublikowano wyniki badań klinicznych 2 fazy nad nowym lekiem z tej grupy - baricitinibem.

Zmiany skórne w przebiegu chorób układu pokarmowego

W przebiegu wielu chorób przewodu pokarmowego dochodzi do pojawienia się zmian skórnych, które często poprzedzone są objawami gastroenterologicznymi. W niniejszej pracy omówiono najczęstsze zmiany skórne, które współwystępują z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit, z zakażeniami układu pokarmowego, z chorobami wątroby i trzustki, a także opisano główne zespoły paraneoplastyczne związane z układem pokarmowym, w których są obecne zmiany na skórze.

Cechy kliniczne i immunologiczne półpaśca nawrotowego

Półpasiec jest częstą manifestacją kliniczną reaktywacji latentnego zakażenia wirusem ospy wietrznej i półpaśca (Varicella-Zoster Virus – VZV), które nabywa się w dzieciństwie po przebyciu ospy wietrznej. Do choroby predysponują m. in. zaawansowany wiek, schorzenia współistniejące, immunosupresja, stres i przemęczenie. Uważa się, że nawroty półpaśca występują bardzo rzadko, ale w literaturze brakuje doniesień na ten temat.

Terapie zwalczające nowotwory są w naszym zasięgu

Obecnie w krajach Unii Europejskiej notuje się niemal 2,5 mln nowych zachorowań [1].  Bezpośrednie i pośrednie koszty opieki zdrowotnej związanej z nowotworami pochłaniają natomiast ponad 200 miliardów euro [2]. Istnieją już jednak terapie, które niosą nadzieję na zmianę takiego stanu rzeczy. Dzięki immunoonkologii możliwe jest nie tylko znaczne wydłużenie czasu przeżycia pacjentów, ale też  poprawa jego jakości.