Zwiększone ryzyko występowania łysienia plackowatego u pacjentów z trądzikiem odwróconym

Trądzik odwrócony (hidradenitis suppurativa - HS) to przewlekła choroba zapalna, w przebiegu której w okolicach wyprzeniowych dochodzi do rozwoju zmian o charakterze bolesnych guzków z tendencją do wytwarzania przetok i bliznowacenia. HS wiąże się ze znacznym obniżeniem jakości życia, niekiedy stygmatyzacją pacjentów. Choć etiologia zaburzenia nadal nie jest do końca poznana, obecne doniesienia potwierdzają jego związek z chorobami zapalnymi i autoimmunologicznymi.
W artykule opublikowanym w The Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology, koreańscy badacze zwrócili uwagę na możliwość współistnienia HS z łysieniem plackowatym, dermatozą o podłożu autoimmunologicznym. Zachęceni tymi informacjami, naukowcy z Oddziału Dermatologicznego Hershey Medical Center w Pensylwanii postanowili zbadać, czy taka zależność występuje wśród chorych z rozpoznaniem trądziku odwróconego w Stanach Zjednoczonych. Na podstawie przeglądu bazy danych The MarketScan Commercial Claims w latach 2005-2014, do badania włączono 3645 pacjentów z HS. Grupę kontrolną tworzyło 36450 zdrowych osób. Wykazano, że u pacjentów z trądzikiem odwróconym istnieje związek choroby podstawowej z łysieniem plackowatym oraz z liszajem płaskim mieszkowym, niedoczynnością tarczycy i zespołem Downa.

W podsumowaniu badacze zwrócili uwagę na podobieństwa w patogenezie trądziku odwróconego oraz łysienia plackowatego: początkową orientację procesu chorobowego na mieszki włosowe oraz rozwijający się w nich stan zapalny z udziałem tych samych cytokin. Ponadto analogiczne profile genetyczne chorych z rozpoznaniem obu chorób potwierdzają istnienie zależności. Zalecono kontynuację badań i poszukiwanie przyczyn omawianego zjawiska, w szczególności czynników: środowiskowych, molekularnych i genetycznych.

Na podstawie: Horissian M. i wsp.: Increased risk of alopecia areata for people with hidradenitis suppurativa in a cross-sectional study. JAAD 2019; 81 (6): 1431-1432.