Komórki macierzyste w terapii łysienia

Uwarunkowane genetycznie łysienie androgenowe stanowi częsty problem natury kosmetycznej. Metody leczenia stosowane dotychczas w praktyce klinicznej cechują się umiarkowaną skutecznością. Naukowcom z  Sanford-Burnham Medical Research Institute w La Jolla w Kalifornii udało się wyhodować włosy z ludzkich komórek macierzystych, o czym donoszą na łamach czasopisma PLOS ONE.

Problem łysienia dotyka znacznej części populacji, zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Wśród najczęstszych przyczyn należy wymienić uwarunkowania genetyczne (łysienie androgenowe − najczęstsza przyczyna), zaburzenia hormonalne, stres, niedobory pokarmowe i niedokrwistość. W leczeniu łysienia uwarunkowanego genetycznie stosuje się miejscowe środki stymulujące mieszki włosowe (np. minoksidil), leki ogólne (np. blokery 5α reduktazy  − finasteryd) oraz przeszczepianie włosów. Metody farmakologiczne cechują się niewielką skutecznością, co więcej, zwykle po ich odstawieniu problem nawraca.

Ludzkie pluripotencjalne komórki pnia (human pluripotent stem cells − HPSC) są komórkami macierzystymi o zdolności różnicowania się w kierunku każdej możliwej komórki ludzkiego organizmu. Naukowcom udało się pobudzić HPSC do różnicowania w kierunku komórek brodawek mieszka włosowego. Po przeszczepieniu ich do skóry myszy uzyskano wzrost nowych włosów.

Według badaczy HPSC mają większy potencjał terapeutyczny w łysieniu niż stosowane obecnie metody lecznicze.

Źródło:  www.medicalnewstoday.com/articles/288657.php

Lek. Michał Adamczyk
Klinika Dermatologii, Wenerologii i Dermatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie