Miejscowa iwermektyna w terapii trądziku różowatego

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaaprobowała nowy lek miejscowy w terapii trądziku różowatego − 1% iwermektynę w kremie (Soolantra® Cream). Wyniki badań klinicznych wskazują, że lek stanowi alternatywę dla obecnego złotego standardu − 0,75% metronidazolu, wykazuje szybki początek działania i jest dobrze tolerowany przez pacjentów.
Trądzik różowaty (rosacea) jest częstą chorobą skóry twarzy, która dotyczy kobiet i mężczyzn po 30. roku życia. Objawy obejmują rumień, poszerzenie drobnych naczyń, grudki i krostki zlokalizowane na policzkach, nosie i czole.  Częste jest uczucie kłucia, pieczenia i nadwrażliwość skóry zajętych okolic. Niekiedy pojawiają się objawy oczne: zaczerwienienie, suchość i pieczenie spojówek. Do czynników zaostrzających należą ostre potrawy, alkohol, stres emocjonalny, promienie słoneczne, gorące kąpiele i roztocza Demodex. Choroba może być powodem zawstydzenia, stresu oraz frustracji i wpływać negatywnie na jakość życia pacjentów.

Roztocza Demodex folliculorum są fizjologiczną florą mieszków włosowych, a w trądziku różowatym ich liczba może być zwiększona. Iwermektyna wykazuje działanie przeciwpasożytnicze (od dawna stosowana jest w postaci doustnej w leczeniu świerzbu) i przeciwzapalne, jednak nieznany jest jej dokładny mechanizm działania w rosacea.

FDA podjęła decyzję na postawie wyników dwóch wieloośrodkowych, randomizowanych, podwójnie zaślepionych, kontrolowanych placebo, 12-tygodniowych badań klinicznych 3. fazy. Efekty działania na zapalne, grudkowe i krostowe zmiany obserwowano już po 2 tygodniach stosowania kremu. Stwierdzono dobrą tolerancję i bezpieczeństwo preparatu, jedynie nieliczni pacjenci zgłaszali pieczenie i podrażnienie skóry. Wykazano,  że od trzeciego tygodnia stosowania 1% iwermektyna działa lepiej od obecnego złotego standardu 0,75% metronidazolu.

Lek stosuje się 1 x dziennie. W niedalekiej przyszłości należy spodziewać się rejestracji preparatu w Europie.

Źródło:
www.medicalnewstoday.com

Lek.Michał Adamczyk
Klinika Dermatologii, Wenerologii i Dermatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie