Jak leczyć zapalenie skóry głowy u 17-letniej pacjentki po farbowaniu włosów?

Włosy, zwłaszcza długie, stanowią u dziewcząt i kobiet istotny element estetyczny. Już od najmłodszych lat pielęgnuje się loczki na głowie, wiąże dziewczynkom kitki, kucyki, palemki oraz zaplata warkoczyki. Nastolatki noszą najczęściej włosy rozpuszczone lub wiązane w tzw. koński ogon. Na pewnym etapie dorastania panuje moda na włosy czarne (dziewczęta sugerują się wyglądem jakiejś znanej aktorki lub piosenkarki) i wtedy, niezależnie od wieku, nastolatki zaczynają eksperymentować z koloryzacją włosów, co ma im dać poczucie wolności swoich wyborów.

Jak leczyć trądzik niemowlęcy?

Trądzik pospolity jest przewlekłą zapalną chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Po urodzeniu wydzielanie łoju jest podobne do stwierdzanego u dorosłych, ale w okresie poniemowlęcym – przez cały okres dzieciństwa – gruczoły łojowe są bardzo małe, a wydzielanie łoju niewielkie. Gruczoły łojowe są pod bezpośrednią kontrolą hormonów, a najważniejsze z nich są androgeny. Warunkują one pojawienie się trądziku niemowlęcego, spowodowanego działaniem hormonów endogennych lub przekazanych od matki poprzez łożysko, oraz trądziku młodzieńczego, który powstaje w następstwie stymulacji androgenowej endogennej w okresie pokwitania.

Najważniejsze wskazania do wykonania USG skóry

Ultrasonografia jest metodą diagnostyczną powszechnie wykorzystywaną w wielu dziedzinach medycyny, również w dermatologii. Ocena grubości nowotworów skóry (szczególnie czerniaków oraz raków podstawnokomórkowych) stanowi obecnie podstawowe zastosowanie ultrasonografii wysokiej częstotliwości w dermatologii i jest wykorzystywana zwłaszcza w przedoperacyjnej ocenie głębokości nacieku.

Zmiany skórne w przebiegu wybranych chorób reumatycznych u dzieci

Choroby reumatyczne zbyt często kojarzone są jedynie ze zmianami patologicznymi w obrębie stawów. A przecież wiele z nich objawia się charakterystycznie, w tym również te związane ze skórą pacjenta, i to już na samym początku procesu chorobowego. U małych pacjentów diagnozowanie tego typu schorzeń może być trudniejsze niż u dorosłych.  Bardzo często dzieci są leczone przez wielu specjalistów - nie tylko pediatrów, ale również alergologów, dermatologów i innych, co zdecydowanie opóźnia pierwszą wizytę u reumatologa.

Jak leczyć u dzieci miejscowe odczyny po użądleniach i ukąszeniach przez owady?

Dzieci, zwłaszcza w młodszych grupach wiekowych, nieświadome grożącego niebezpieczeństwa, często biegają boso, narażając się na użądlenia przez pszczoły miodne i trzmiele (przysiadające na nisko rosnących roślinach), żółte osy (mające podziemne gniazda między kępami traw, wrzosowisk i jałowców) czy osy pospolite (zjadające słodkie, dojrzałe i soczyste owoce, po które nasze pociechy tak chętnie sięgają). W naszych warunkach klimatycznych najczęściej spotykamy się z ukąszeniem przez komary, meszki, kleszcze, pchły i pluskwy.

Choroby łojotokowe

Do chorób łojotokowych należą łojotokowe zapalenie skóry, trądzik pospolity oraz trądzik różowaty. Jednostki te nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia. Jednak są niezwykle uciążliwe ze względu na przewlekły przebieg z okresami zaostrzeń i remisji. Aż 99% zmian chorobowych zlokalizowanych jest w eksponowanych okolicach skóry twarzy, dekoltu i ramion. Wpływa to wyraźnie na obniżenie jakości życia pacjentów, poczucie napiętnowania i izolacji.

Kriochirurgia w zmianach naczyniowych

W leczeniu malformacji naczyniowych oraz łagodnych nowotworów naczyniowych skóry w XXI wieku zdecydowanie dominuje laseroterapia, jednak w zależności od rodzaju zmian skórnych zastosowanie mają też inne metody, jak: chirurgia, elektrochirurgia, skleroterapia, propranolol, a także kriochirurgia.

Podstawowe zmiany komórkowe i tkankowe pod wpływem zamrożenia

Badania wpływu niskich temperatur na komórkę były prowadzone od wielu lat i dotyczyły głównie zagadnień prezerwacji zawiesin komórkowych lub tkanek w niskich temperaturach przed ich transplantacją lub transfuzją. Rozwój kriochirurgii stał się bodźcem dla tych badań, które skupiały się na ustaleniu optymalnych warunków zniszczenia tkanki.

Usunięcie ciepła z tkanki stanowi fizyczną podstawę zamrażania, a jego skutkiem jest krystalizacja wody. Wszystkie zjawiska morfologiczne, biochemiczne i fizjologiczne zamrażania są bezpośrednio lub pośrednio następstwem powstania kryształów lodu.

Zaawansowane techniki obrazowe w dermatologii

Obrazowanie molekularne wykorzystujące najnowsze osiągnięcia biooptyki, zwłaszcza obrazowanie mikroskopowe, należy do technik biomedycznych stosowanych w dermatologii. Niektóre techniki są przydatne w celu wykrywania i analizy patologicznych zjawisk w rozwoju poszczególnych dermatoz w rutynowym procesie diagnostycznym, inne natomiast znalazły zastosowanie jako metody poznawcze służące do prac badawczo-naukowych. Zaawansowane metody mikroskopowe umożliwiają wizualizację badanej próbki z wysoką rozdzielczością, lokalizację poszczególnych cząsteczek (rozwój badań w trójwymiarze 3D) oraz analizę ilościową (często połączoną z odpowiednimi systemami komputerowymi).

Psychodermatologia dziecięca

Psychodermatologia zajmuje się chorobami, w których występują dwa komponenty: psychologiczny i dermatologiczny. Rozpoznanie składowej psychogennej takich schorzeń jest podstawą skutecznej terapii. Wiele z tych chorób występuje i ujawnia się u dzieci.

Badania laboratoryjne i kliniczne w gruźlicy

Gruźlica skóry jest przewlekłą chorobą infekcyjną obejmującą 1% wszystkich osób chorujących na gruźlicę. Skóra stanowi silną barierę immunologiczną w stosunku do prątków, co powoduje niekorzystne warunki do ich rozwoju. W efekcie w porównaniu z postaciami narządowymi odmiany skórne choroby wykazują przebieg łagodniejszy i bardziej przewlekły. Problem stanowią infekcje HIV, w przebiegu których dochodzi do reaktywacji zakażeń latentnych.

Jak leczyć liszaj twardzinowy napletka u chłopców?

Genitalna postać liszaja twardzinowego u chłopców jest przewlekłą zapalną chorobą o nieznanej
etiologii, jednak, zgodnie z najczęściej przyjmowaną teorią, ma ona związek z autoimmunizacją.
Może dotyczyć napletka, żołędzi, wędzidełka i  ujścia cewki moczowej.

Zmiany skórne w przebiegu chorób układu pokarmowego

W przebiegu wielu chorób przewodu pokarmowego dochodzi do pojawienia się zmian skórnych, które często poprzedzone są objawami gastroenterologicznymi. W niniejszej pracy omówiono najczęstsze zmiany skórne, które współwystępują z nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit, z zakażeniami układu pokarmowego, z chorobami wątroby i trzustki, a także opisano główne zespoły paraneoplastyczne związane z układem pokarmowym, w których są obecne zmiany na skórze.

Zmiany alergiczne w obrębie owłosionej skóry głowy

Choroby alergiczne zwykle dotyczą układu oddechowego, pokarmowego oraz skóry, w tym także owłosionej skóry głowy. Do chorób alergicznych owłosionej skóry głowy należą przede wszystkim alergiczne kontaktowe zapalenie owłosionej skóry głowy, atopowe zapalenie skóry głowy oraz łojotokowe zapalenie owłosionej skóry głowy.