Probiotyki - nowe możliwości w leczeniu trądziku pospolitego i różowatego

Większość mikroorganizmów żyjących we wnętrzu i na powierzchni ludzkiego organizmu jest nieszkodliwa, co więcej spełniają one niezwykle ważną rolę w jego prawidłowej czynności. Probiotyki są drobnoustrojami, które po wprowadzeniu do ustroju wywierają korzystny wpływ na jego funkcjonowanie. Ich działanie na przewód pokarmowy znane jest od dawna, a doustna suplementacja stała się nieodłącznym, pomocniczym elementem terapii i profilaktyki  m.in. biegunek infekcyjnych, poantybiotykowych. Dr Whitney P. Bowe z SUNY Downstate Medical  Center College of Medicine w Brooklynie donosi o ich potencjalnym korzystnym działaniu na stan skóry w trądziku pospolitym i trądziku różowatym.

Probiotyki doustne

Korzystne działanie doustnych probiotyków na stan skóry ma polegać na ich wpływie na oś "jelito-mózg-skóra".  Według tego założenia, stres oraz spożycie ubogich w błonnik pokarmów powodują nadmierny rozwój w jelitach patogennych bakterii. Osłabia to barierę jelitową i powoduje wchłanianie do krwiobiegu substancji toksycznych, które wywołują proces zapalny. U osób predysponowanych do trądziku pospolitego i trądziku różowatego może to prowadzić do zaostrzeń zmian skórnych. Drobnoustroje probiotyczne po namnożeniu się w jelitach działają ochronnie na śluzówkę i niwelują ten proces, zmniejszając ryzyko zaostrzeń.

W jednym z badań koreańskich wykazano, że regularne spożywanie produktów zawierających Lactobacillus bifidus zmniejszyło całkowitą liczbę zmian trądzikowych oraz obniżyło produkcję łoju po 12 tygodniach stosowania. Z kolei w badaniu włoskim stwierdzano lepszy stan skóry u pacjentów przyjmujących suplementację probiotykami w porównaniu z osobami jej nieotrzymujących.

Probiotyki stosowane miejscowo

Według dr Bowe stosowane w kremach lub maściach mikroorganizmy stanową swoistą "tarczę" chroniącą przed patogenami. Działanie to opiera się na konkurencji z bakteriami szkodliwymi i produkcji substancji działających antybakteryjnie. Ponadto probiotyki mają hamować odpowiedź immunologiczną i w efekcie zmniejszać stan zapalny w skórze. W ostatnim czasie koncerny kosmetyczne zaczęły produkować kremy, maseczki i produkty oczyszczające zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych. Obecnie brakuje jednak badań naukowych potwierdzających skuteczność takich preparatów.

Ocena efektów działania probiotyków w terapii trądziku pospolitego i trądziku różowatego wymaga dalszych badań. Wydaje się jednak, że tzw. "dobre bakterie" mogą stanowić cenne uzupełnienie metod leczenia.

Lek. Michał Adamczyk
Klinika Dermatologii, Wenerologii i Dermatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

Źródło:
www.aad.org