Dermatologia Praktyczna, 3/2014

• Kontrowersje wokół fotoprotekcji,
  • Budowa zewnętrzna komórek bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych – odniesienia fizjologiczne i kliniczne. Część II: Elementy strukturalne zewnętrznej powierzchni ściany komórkowej,
  • Furoinian mometazonu – nowe emoliencyjne preparaty glikokortykosteroidowe, nowe możliwości. Ocena w świetle badań klinicznych,
  • Objawy skórne układowych chłoniaków nieziarniczych (non-Hodgkin lymphomas – NHL): badania oraz przegląd literatury,
  • Grover’s disease (benign transient acantholytic dermatosis) induced by trimetazidine – a case report,
  • Choroba Schamberga – opis przypadku

Wersja eBook:

Cena: 16.80 PLN

Plik jest zabezpieczony znakiem wodnym, który nie przeszkadza w odczycie. Plik można otworzyć za pomocą darmowej aplikacji Adobe Digital Editions.

Kontrowersje wokół fotoprotekcji

Katarzyna Tabara, Wojciech Bienias, Magdalena Oszukowska, Anna E. Szewczyk, Andrzej Kaszuba

Controversies surrounding photoprotection

Budowa zewnętrzna komórek bakterii Gram-dodatnich i Gram-ujemnych – odniesienia fizjologiczne i kliniczne. Część II: Elementy strukturalne zewnętrznej powierzchni ściany komórkowej

Franciszek Seneczko

Furoinian mometazonu – nowe emoliencyjne preparaty glikokortykosteroidowe, nowe możliwości. Ocena w świetle badań klinicznych

Anna E. Szewczyk, Dominik Stawiszyński, Katarzyna Kaszuba-Bartkowiak, Sebastian Uczniak, Andrzej Kaszuba

the light of clinical trials

M. Carlesimo, A. Narcisi, A. Rossi, I. Saredi, D. Orsini, S. Pelliccia, M.A. Aloe Spiriti, E. Mari, M.C. Cox

Cutaneous manifestations of systemic non-Hodgkin lymphomas (NHL): study and review of literature.(tłumaczenie: dr n. med. Marta Pastuszka)

Anca Chiriac, Anca E. Chiriac, Liliana Foia, Mirela Grigorovici, Cristina Mihaela Ghiciuc, Piotr Brzezinski

Choroba Schamberga – opis przypadku

Magdalena Jałowska, Jagoda Moszkowicz, Ryszard Żaba, Zygmunt Adamski
Schamberg’s disease – case report

Sprawozdanie z I Międzynarodowego Kongresu „Dermatologia bez granic” Białowieża 25-26.04.2014

Alina Wilkowska, Elżbieta Grubska-Suchanek, Roman Nowicki

Dermatologia dziecięca – pytania i odpowiedzi

Mirosława Kuchciak-Brancewicz

Program edukacyjny – Dermatologia Praktyczna

Kontrowersje wokół fotoprotekcji

Controversies surrounding photoprotection
Katarzyna Tabara, Wojciech Bienias, Magdalena Oszukowska,
Anna E. Szewczyk, Andrzej Kaszuba

Streszczenie

Filtry przeciwsłoneczne to substancje chemiczne, mineralne lub naturalne wykorzystywane w kosmetykach, których podstawowym zadaniem jest ochrona skóry przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. W pracy omówiono zagadnienia związane ze skutecznością fotoprotekcji w zapobieganiu karcynogenezie oraz potencjalnym wpływie filtrów przeciwsłonecznych na syntezę witaminy D w skórze. Nakreślono także temat nadwrażliwości kontaktowej na filtry, działania hormonalnego filtrów, wpływu nanocząstek filtrów fizycznych, wchłaniania ogólnoustrojowego filtrów przeciwsłonecznych. Dodatkowo omówiono zastosowanie fotoprotekcji u dzieci.

Słowa kluczowe: fotoprotekcja, filtryprzeciwsłoneczne,kontrowersje

The external structure of the cells of Gram-positive and Gram-negative bacteria – physiological and clinical reference. Part II: The structural elements adherent to the external surface of the cell wall

Franciszek Seneczko

Streszczenie

W komórce bakteryjnej, poza budową ściany komórkowej, istotne znaczenie mają również elementy strukturalne w zewnętrznej strefie ściany komórkowej. Należą do nich: otoczka, biofilm, rzęski i fimbrie. Wymienione elementy, zróżnicowane strukturalnie, uczestniczą aktywnie w procesach życiowych komórki bakteryjnej: inwazyjności, wirulencji, adhezji, ruchu, obronie komórki oraz w czynności rozmnażania bakterii.

Słowa kluczowe: komórka bakteryjna, otoczka, biofi lm, rzęski, fimbrie, budowa i funkcja

Mometasone furoate – new emollient formulations, new opportunities. Assessment in the light of clinical trials

Streszczenie

Furoinian mometazonu to syntetycznie otrzymywany związek chemiczny zaliczany do grupy glikokortykosteroidów, o silnym efekcie działania. Jest lekiem często stosowanym w leczeniu zapalnych chorób skóry, np. łuszczycy zwykłej, egzemy, atopowego zapalenia skóry, ze względu na szybki początek działania, wysoką skuteczność oraz bardzo korzystny indeks terapeutyczny. Obecność coraz to nowszych preparatów, o ulepszonych podłożach, precyzyjniej dobranych do potrzeb pacjenta, stwarza możliwości osiągania lepszych i szybszych efektów terapeutycznych, satysfakcjonujących zarówno pacjenta, jak i lekarza. Coraz więcej badań klinicznych potwierdza, że mometazon w nowych formułach – kremu i emulsji oraz maści – cechujących się optymalną zawartością wody (odpowiednio 33%, 36% i 4%), które dodatkowo zawierają substancje o działaniu emoliencyjnym, stanowi interesującą alternatywę dla dotychczasowej glikokortykosteroidoterapii, bazującej głównie na preparatach o tłustych, trudno rozsmarowywalnych podłożach. Emoliencyjne podłoża produktów przyczyniają się do szybkiej odbudowy bariery naskórkowej skóry, której uszkodzenia są integralną częścią chorób zapalnych skóry u osób wrażliwych na steroidy.

Słowa kluczowe: furoinian mometazonu, emulsja (36% zawartości wody), maść, krem (33% zawartości wody), atopowe zapalenie skóry, łuszczyca plackowata, łuszczyca skóry głowy

Tłumaczenie artykułu: Cutaneous manifestations of systemic non-Hodgkin lymphomas (NHL): study and review of literature.

Streszczenie

Chłoniakom nieziarniczym często towarzyszą objawy skórne, na które nie zawsze zwraca się uwagę. Niemniej jednak zmiany te mogą być bardzo istotne, gdyż ich obraz wiąże się niekiedy z klinicznym przebiegiem leżącego u ich podstawy procesu złośliwego; ponadto umożliwiają wczesne postawienie właściwego rozpoznania. Niniejsze opracowanie powstało w celu uporządkowania zagadnienia i zaproponowania wstępnej klasyfikacji objawów skórnych powiązanych z chłoniakami nieziarniczymi. Przeprowadziliśmy analizę retrospektywną 62 pacjentów hematologicznych z chłoniakami nieziarniczymi i towarzyszącymi objawami skórnymi, których oceniano w okresie od stycznia 2007 do grudnia 2011 r. Otrzymane rezultaty połączyliśmy z przeglądem literatury na ten temat dostępnym w wyszukiwarce PubMed z okresu 1937-2011. Zaproponowaliśmy wstępne postępowanie w przypadku stwierdzenia objawów skórnych, które może być przydatne w zrozumieniu ich biologii i pomagać we wczesnym rozpoznaniu układowych chłoniaków nieziarniczych.

Abstract

Introduction: Grover’s disease also known as benign papular acantholytic dermatosis, persistent acantholytic dermatosis and transient acantholytic dermatosiswas first described
in 1970 by Ralph Grover. It is rarely reported, with an unknown incidence, that affects white adults over 50 years old, characterized by papules and papulo- vesicles with excoriations on the chest, back, lower sternum and arms; histologically characterized by suprabasal acantholysis.

Conclusions: We report the case of a patient with sudden onset of Grover’s disease induced by trimetazidine. To the best of our knowledge, this is the fi rst observation of Grover’s disease diagnosed after treatment with trimetazidine.

Choroba Schamberga – opis przypadku

Schamberg’s disease – case report

Magdalena Jałowska, Jagoda Moszkowicz, Ryszard Żaba, Zygmunt Adamski

Streszczenie

Choroba Schamberga należy do najczęstszych krwotocznych dermatoz barwnikowych. Jej etiologia wciąż nie jest w pełni poznana. Przypuszcza się, że czynnikami indukującymi pojawianie się zmian skórnych mogą być leki, reakcje alergiczne i infekcje. Opisany przypadek ukazuje, jak istotne jest określenie czynnika sprawczego wystąpienia zmian krwotocznych w postępowaniu terapeutycznym. U przedstawionego pacjenta przyczyną choroby mogła być infekcja oraz przyjmowane z tego powodu leki. Zazwyczaj powodująca ustąpienie objawów pentoksyfilina nie przyniosła w tym przypadku efektu leczniczego. Z tego powodu wdrożono celowaną antybiotykoterapię, działając na ewentualną przyczynę infekcyjną schorzenia.

Słowa kluczowe: choroba Schamberga, postępująca plamica barwnikowa