LEKI NA ZGAGĘ MOGĄ ZAPEWNIĆ KORZYŚCI DLA OSÓB Z CHOROBAMI DZIĄSEŁ

Zespół naukowców z University at Buffalo informuje, że stosowanie leków na zgagę wiąże się ze zmniejszonym nasileniem choroby dziąseł. Wyniki sugerują, że IPP redukują odsetek podwyższonych głębokości sondowania. Badacze zaznaczają, że są potrzebne przyszłe badania prospektywne w celu wyjaśnienia możliwych mechanizmów, za pomocą których IPP mogą wpływać i potencjalnie być stosowane w leczeniu zapalenia przyzębia.

Badania wykazały, że pacjenci, którzy stosowali inhibitory pompy protonowej (IPP) - klasę leków powszechnie przepisywanych w leczeniu zgagi, refluksu żołądkowego i wrzodów - częściej mieli mniejsze głębokości sondowania w dziąsłach (szczelina między zębami a dziąsłami). Kiedy dziąsła są zdrowe, ściśle przylegają do zębów. Jednak w obecności szkodliwych bakterii luka pogłębia się, co prowadzi do stanu zapalnego, utraty masy kostnej i zapalenia przyzębia, znanego również jako choroba dziąseł.

Przeprowadzono analizę retrospektywną z wykorzystaniem dokumentacji pacjentów z wydziałowej praktyki periodontologicznej. Proporcja podwyższonych głębokości sondowania została wykorzystana do pomiaru nasilenia zapalenia przyzębia. Analizę statystyczną przeprowadzono przy użyciu t-testów i Chi-kwadrat testów niezależności. Początkowo oceniano zapisy 1093 pacjentów. 14% zębów miało głębokość sondowania ≥ 6 mm wśród użytkowników IPP i 24% dla pacjentów niestosujących IPP (p = 0,030). 27% zębów wykazywało głębokość sondowania ≥5 mm wśród użytkowników IPP, a wśród 40% pozostałych badanych (p = 0,039).

Odkrycia te mogą być związane ze skutkami ubocznymi IPP, które obejmują zmiany w metabolizmie kości i mikrobiomie jelitowym. - IPP mogą być potencjalnie stosowane w połączeniu z innymi zabiegami periodontologicznymi; jednak najpierw potrzebne są dodatkowe badania, aby zrozumieć podstawowe mechanizmy stojące za rolą IPP w zmniejszaniu nasilenia zapalenia przyzębia - mówi główny badacz Lisa M. Yerke, DDS, adiunkt kliniczny w Departamencie Periodontologii i Endodoncji w UB School of Dental Medicine.

Naukowcy wysunęli teorię, że zdolność IPP do zmiany metabolizmu kości lub mikrobiomu jelitowego  potencjalnie wpływa na mikroorganizmy przyzębia, co może pomóc zmniejszyć nasilenie chorób dziąseł. Trwają prace nad dodatkowymi badaniami, aby ustalić, czy związek ten można znaleźć w innych populacjach pacjentów z chorobą dziąseł i dowiedzieć się, w jakim stopniu związek ten można bezpośrednio przypisać IPP.

Z treścią całego artykułu można się zapoznać tutaj: Chawla BK, Cohen RE, Yerke LM. Association between proton pump inhibitors and periodontal disease severity. Clinical and Experimental Dental Research. 2021. DOI: 10.1002/cre2.495.

Źródło: https://medicalxpress.com