CZY ŻEL ZWALCZY OBJAWY PERIODONTITIS?

Choroba przyzębia jest jedną z najczęstszych chorób zapalnych u ludzi i jest inicjowana przez dysbiozę jamy ustnej, która stymuluje stan zapalny i utratę masy kostnej. Badacze z New York University College of Dentistry opracowali formułę innowacyjnego żelu, który pozwala zwalczać objawy zapalenia przyzębia, ogranicza zaburzenia w mikrobiomie jamy ustnej, a także zapobiega utracie kości. Jest on obecnie testowany na zwierzętach oraz tkankach ludzkich pobranych z jamy ustnej.

Powołując się na pilną potrzebę w zakresie bardziej ukierunkowanych i skutecznych metod leczenia periodontitis, naukowcy z New York University College of Dentistry opracowali żel do stosowania miejscowego, który leczy chorobę dziąseł poprzez wygaszanie stanu zapalnego oraz zmianę składu bakterii obecnych w jamie ustnej. Badania nad nowym sposobem walki z periodontitis zostały przeprowadzone na myszach oraz przy użyciu ludzkich komórek, a także próbek płytki nazębnej.

Autorzy badania skoncentrowali się na związku pomiędzy bursztynianem, metabolicznym produktem ubocznym, a chorobą dziąseł. Naukowcy odkryli, że podwyższone poziomy bursztynianu aktywują receptor bursztynianowy (SUCNR1) w celu przyspieszenia zapalenia przyzębia poprzez odpowiedź zapalną. Badania terapeutyczne wykazały, że antagonista SUCNR1 hamował procesy zapalne i osteoklastogenezę in vitro oraz zmniejszał utratę kości przyzębia in vivo.

Naukowcy z Nowego Jorku opracowali formułę żelu, który celuje w receptor bursztynianowy i zapobiega jego aktywacji. W badaniach laboratoryjnych na ludzkich komórkach pobranych z dziąseł związek ten zmniejszył stan zapalny i ograniczył procesy, które prowadzą do utraty kości. Co więcej, u myszy, którym zaaplikowano żel, nastąpiły znaczące zmiany w składzie bakterii w jamie ustnej - specyficzne bakterie dominujące w chorobach dziąseł zostały wyeliminowane.

Obecnie naukowcy z New York University College of Dentistry kontynuują badania nad żelem na zwierzętach, aby określić jego odpowiednie dawkowanie oraz czas stosowania, jak również ustalić ewentualną toksyczność. Z treścią całego artykułu można zapoznać się tutaj: Guo Y, Xu F, Thomas S i wsp. Targeting the succinate receptor effectively inhibits periodontitis. Cell Reports. 2022; 40(12): 111389.