Czy tofacitinib jest skuteczny w terapii bielactwa?

Tofacitinib należy do leków nowej generacji hamujących kinazy tyrozynowe JAK. Został zarejestrowany w USA w terapii reumatoidalnego zapalenia stawów. Naukowcy zza oceanu donoszą o pierwszym przypadku skutecznego leczenia postępującego bielactwa przy użyciu tofacitinibu.
Bielactwo jest przewlekłą chorobą skóry, która spowodowana jest utratą pigmentu przez melanocyty. Patogeneza schorzenia jest nie do końca wyjaśniona, postuluje się: udział mechanizmów immunologicznych,  neurologicznych, stresu oksydacyjnyego, czynników genetycznych lub wirusów. W terapii stosuje się m. in. preparaty miejscowe, fototerapię i metody depigmentacji. Do tej pory brakuje jednak skutecznych metod leczenia.

Tofacitinib jest lekiem zaaprobowanym przez amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) w terapii reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS). Należy do nowej grupy leków, inhibitorów kinaz tyrozynowych JAK. Trwają badania kliniczne oceniające skuteczność leku w innych chorobach autoimmunizacyjnych, m.in. w łuszczycowym zapaleniu stawów, łuszczycy plackowatej, spondyloartropatiach i zapalnych chorobach jelit.

W doniesieniu opublikowanym na łamach JAMA Dermatology dermatolodzy z Yale School of Medicine w New Heaven opisali przypadek 53-letniej kobiety ze zmianami bielaczymi na twarzy, rękach i tułowiu o postępującym przebiegu. Nie uzyskano poprawy stanu klinicznego mimo stosowania leków miejscowych oraz fototerapii. Pacjentce podawano tofacitinib w dawce 5 mg co drugi dzień przez 3 tygodnie, następnie 5 mg codziennie, tj. 1/2 dawki zalecanej w terapii reumatoidalnego zapalenia stawów. Po 2 miesiącach leczenia obserwowano częściową, a po 5 miesiącach leczenia niemal całkowitą repigmentację w obrębie ognisk zlokalizowanych na twarzy i rękach, pozostało jedynie kilka niewielkich ognisk bielactwa na tułowiu.

Pod koniec 2014 roku ci sami autorzy w Journal of Investigative Dermatology opisali pacjenta z postacią uogólnioną łysienia plackowatego, który był leczony tofacitinibem z powodu łuszczycy. Oprócz wchłonięcia się zmian łuszczycowych obserwowano odrost włosów na całym ciele.

Jako że terapia bielactwa w większości przypadków jest nieefektywna, naukowcy wierzą, że ich odkrycie może zrewolucjonizować terapię tej dermatozy.

Źródło: http://www.medicalnewstoday.com/articles/295953.php

Lek. Michał Adamczyk
Klinika Dermatologii, Wenerologii i Dermatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie