Sprawozdanie z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Edukacyjnej Andrzejki Dermatologiczne

W dniach 21-22 listopada 2014 r. w hotelu Hilton w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Edukacyjna "Andrzejki Dermatologiczne".  Patronem naukowym tego spotkania był Profesor Andrzej Kaszuba, Kierownik Kliniki Dermatologii, Dermatologii Dziecięcej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Konferencja zgromadziła 600 uczestników z całej Polski. Już po raz ósmy spotkali się wybitni specjaliści z dermatologii, alergologii, wenerologii i pediatrii, którzy przedstawili najnowsze doniesienia na temat rozpoznania i leczenia trądziku oraz atopowego zapalenia skóry. Tematami  istotnymi w okresie aktualizacji polskich wytycznych związanymi z wenerologią były choroby przenoszone drogą płciową i AIDS. Sporo uwagi poświęcono także postępom w dermatologii dziecięcej. Po raz pierwszy w ramach Konferencji poruszono zagadnienia związane z gerontologią dermatologiczną, które wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród uczestników.

W dniu otwarcia Konferencji sesja I, prowadzona przez Profesora Andrzeja Kaszubę, Profesora Jacka Szepietowskiego oraz Profesora Zygmunta Adamskiego, poświęcona była gerontologii dermatologicznej. Pierwszy wykład Profesora Bolesława Samolińskiego, Kierownika Zakładu Alergologii i Immunologii Klinicznej Samodzielnego Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dotyczył problemów opieki geriatrycznej w Polsce.  Profesor Samoliński podkreślił, że w naszym kraju nie istnieje zintegrowana opieka zdrowotna i socjalna nad seniorem. Po 70. roku życia na jednego Polaka przypadają średnio 3-4 przewlekłe schorzenia.

Pozostałe wykłady tej sesji dotyczyły chorób wieku podeszłego. Profesor Katarzyna Woźniak z Kliniki Dermatologii i Immunologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zwróciła uwagę na zwiększoną zachorowalność na pemfigoid w wieku podeszłym – zapadalność na tę chorobę pęcherzową wzrasta po 80. roku życia ponad 60-krotnie, sięgając kilkuset przypadków na milion w ciągu roku. Profesor Zygmunt Adamski mówił o objawach skórnych w cukrzycy, natomiast Profesor Jacek Szepietowski zaprezentował podejście terapeutyczne do łuszczycy w wieku podeszłym. Ostatni wykład pt. „Problemy pielęgnacji skóry w stanach zdrowia i choroby w wieku podeszłym” tej sesji wygłosiła Doktor Marta Pastuszka z Kliniki Dermatologii, Dermatologii Dziecięcej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

W sesji II – „Atopia” – wygłoszono dwa wykłady. Pierwszy z nich pt. „Mikrobiom w atopii i jego rola w przebiegu AZS” przedstawiła Profesor Joanna Narbutt z Kliniki Dermatologii i Wenerologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Tematem rozważań były badania nad rolą mikrobiomu w rozwoju atopowego zapalenia skóry. Dają one duże nadzieje na opracowanie nowych, skutecznych form terapii AZS. Podczas drugiego wykładu Profesor Aleksandra Lesiak z Kliniki Dermatologii i Wenerologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi próbowała odpowiedzieć na pytanie: „Czy istnieje algorytm leczenia w atopowym zapaleniu skóry?”. Atopowe zapalenie skóry jest najczęstszą przewlekłą dermatozą występującą u dzieci. Profesor Narbutt wysunęła wniosek, że pomimo istniejącego algorytmu leczniczego, powinno się pamiętać o indywidualnym podejściu do pacjenta.

W cieszącej się dużym zainteresowaniem sesji III – „Trądzik ludzi dorosłych” – głos zabrały Doktor Ewa Chlebus z kliniki Nova Derm oraz Doktor Maria Noszczyk z kliniki Melitus. Na wykładzie stwierdzono, że trądzik przestał być chorobą nastolatków, zmiany skórne występują po 25. roku życia u ludzi chorujących od lat na tę dermatozę oraz u osób, u których zmiany pojawiły się po raz pierwszy.

W sesji IV – „Dermatologia dziecięca” –  pierwszy wykład wygłosiła Doktor Danuta Rosińska-Borkowska na temat pielęgnacji skóry niemowląt i małych dzieci. Drugi wykład „Erytrodermie okresu noworodkowego i niemowlęcego – różnicowanie i leczenie” przedstawiła Profesor Dorota Krasowska z Kliniki Dermatologii, Wenerologii i Dermatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Trzeci wykład obejmował zagadnienie receptorów PAR-2 w etiopatogenezie atopowego zapalenia skóry i został wygłoszony przez Profesora Andrzeja Kaszubę. Ostatni temat tej sesji przedstawił Doktor Wojciech Bienias z Kliniki Dermatologii, Dermatologii Dziecięcej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i dotyczył nowości w dermatologii dziecięcej. Omówione zostały zmiany w wytycznych na temat atopowego zapalenia skóry oraz nowo powstały konsensus dotyczący diagnozowania i terapii trądziku u dzieci. Sporo uwagi poświęcono propranololowi w leczeniu naczyniaków dziecięcych. W bieżącym roku lek ten doczekał się zatwierdzenia przez FDA.

W drugim dniu Konferencji odbyła się sesja V, prowadzona przez Profesora Zygmunta Adamskiego, Profesor Bożenę Chodynicką i Profesora Waldemara Placka, poświęcona ciekawym przypadkom klinicznym przedstawionym przez asystentów Kliniki Dermatologii i Wenerologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz Kliniki Dermatologii, Chorób Przenoszonych Drogą Płciową i Immunologii Klinicznej w Olsztynie. Prezentowano m.in. przypadek ziarniniaka twarzy będący nietypową postacią ksantomatyczną, alergiczne kontaktowe zapalenie skóry indukowane szpitalną opaską indentyfikacyjną u 71-letniej pacjentki z owrzodzeniami podudzi, rumień wielopostaciowy jako ewolucję pęcherzowej reakcji kontaktowej u 27-letniej pacjentki po przebytym cesarskim cięciu, pemfigoid oczny błon śluzowych, współistnienie opryszczkowatego zapalenia skóry i linijnej IgA dermatozy u 6-letniego dziecka oraz przypadek 59-letniej chorej z typowym obrazem klinicznym eozynofilowego zapalenia powięzi.

W sesji VI – „Nowości w leczeniu miejscowym chorób skóry” – zostały zaprezentowane trzy wykłady: „Skojarzone leczenie miejscowe w trądziku zwykłym” przez Profesora Andrzeja Kaszubę, „Skuteczność długotrwałego stosowania emolientu Dexeryl w zmniejszeniu suchości skóry u dzieci z atopowym zapaleniem skóry – nowe dowody kliniczne” przez Doktor Aleksandrę Kaszubę z Centrum Medycznego DERMED w Łodzi oraz „Pielęgnacja skóry tłustej i trądzikowej” przez Profesora Adama Reicha z Kliniki Dermatologii, Wenerologii i Alergologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Ostatnia sesja VII – „AIDS i choroby przenoszone drogą płciową” – prowadzona przez Konsultanta Krajowego w Dziedzinie Dermatologii Profesor Joannę Maj z Kliniki Dermatologii, Wenerologii i Alergologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu okazała się równie interesująca dla uczestników Konferencji. Pani Doktor Anna Marzec-Bogusławska, Dyrektor Krajowego Centrum ds. AIDS, w wykładzie na temat sytuacji epidemiologicznej HIV/AIDS w Polsce zwróciła uwagę na rozwój narzędzi komunikacji i Internetu ułatwiających często szybkie zawieranie anonimowych znajomości, co niewątpliwie  powoduje wzrost ryzyka nie tylko zakażenia HIV, ale i innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową; coraz częściej dotyczy to osób powyżej 50. roku życia. Profesor Joanna Maj przedstawiła szerokie spektrum zmian skórnych w zakażeniu HIV, a Profesor Anna Zalewska-Janowska z Zakładu Psychodermatologii, Katedry Immunologii Klinicznej i Mikrobiologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi mówiła o wenerofobii. Profesor Violetta Skrzypulec-Plinta z Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach omówiła ryzykowne zachowania seksualne w aspekcie szerzenia się chorób przenoszonych drogą płciową. Infekcje przenoszone drogą płciową są skutkiem zbyt wczesnej inicjacji seksualnej, częstej zmiany partnera oraz niezadowalającego poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS – podkreśliła Profesor Violetta Skrzypulec-Plinta podczas swojego wykładu. Po ostatnim wykładzie odbyły się warszaty dermoskopowe poprowadzone przez Profesor Elżbieta Kowalską-Olędzką i Doktor Monikę Słowińską.

VIII Ogólnopolska Konferencja Edukacyjna była nie tylko wydarzeniem naukowym, ale stanowiła także okazję do wymiany doświadczeń i wielu spotkań towarzyskich. Pierwszego dnia konferencji wieczór uświetnił śpiew artystów, tj. Justyny Reczeniedi i Roberta Szpręgiela, oraz nastrojowa muzyka stworzona przez zespół Con Passione. Na zakończenie odbyła się impreza andrzejkowa, na której do późnych godzin nocnych bawiło się wielu uczestników. Można było również zapoznać się z ofertą wielu firm farmaceutycznych.

Wydawnictwo Czelej dziękuje wszystkim Wykładowcom i Gościom za zaszczycenie swoją obecnością i serdecznie zaprasza na kolejną IX Konferencję z cyklu "Andrzejki Dermatologiczne", która odbędzie się w dniach 20-21 listopada 2015 roku w Warszawie.

Redakcja czasopisma "Dermatologia Praktyczna"

Fotogaleria z Andrzejek Dermatologicznych 2014